Binderier i vitt

Binderier i vitt
En underbar uppsättning från Floristmästarna i Torslanda

tisdag 20 mars 2012

Veckans dikt vecka 1211

Vem spelar i natten

Vem spelar i natten om dig och mig
på en flöjt, en liten flöjt av silver?
Vår kärlek är död. När talte jag till dig.
– En flöjt, en liten flöjt av silver.

Mitt hjärta är hårt. Ditt hjärta är som mitt.
Allting vi skändat, trampat ner, förbannat.
– En liten flöjt som spelar visst om mig, visst om dig?
En enslig flöjt av sjungande sprött silver.

Jag går långt bort ifrån dig, långt bort dit du ej går.
Jag söker vägen hemåt, djupt i natten.
– En liten flöjt som skriker. Ett gällt och öppet sår
i mörkrets bröst, långt bort i tunga natten.

Gud gömmer mig i jorden, Gud ger mig frid och ro
i döden, djupt i gravens tysta, tysta.
– En enslig flöjt som sjunger från hög och ödslig bro
emellan liv och död, av samma mörker kyssta.

Pär Lagerkvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar